Ingen av punktene under hjelper meg
Før du kontakter SUPPORT: – Jeg har brukt 2 minutter og gått gjennom punktene under, og ønsker hurtig tilbakemelding: support@adata.no
Ny online-ordre hos Adata
Domeneregistrering/flytting av domener kan ta fra 0-3 virkedager etter at betaling og evt. avtale er registrert. Informasjon med bruker-id, passord o.l. blir normalt sendt pr. mail innen 0-3 virkedager.
Lengre brudd for min web/mail
Sjekk din pc og oppkobling/linjeleverandør for evt. feil. Deretter se oppdateringer her: Driftsmeldinger.
MAIL SPØRSMÅL
Jeg ønsker informasjon om oppsett av epost i mitt epostprogram (Windows Mail, Outlook..)
Jeg ønsker informasjon om bruk av webmail og webmail-adressen
Jeg får opp melding om (ugyldig) SSL sertifikat for min mail
Jeg mottar veldig mange mail i retur («Undeliverable» message) uten å ha sendt ut spam!
Jeg ønsker informasjon om oppsett/endring av epostadresser, passord, SPF, DKIM og DMARC
Jeg ønsker informasjon om oppsett/admin av mail-forwarding/videresending og auto-svar
Jeg får ikke sendt mail ut av epostprogrammet på min maskin (men får mottatt mail)
Jeg mottar ikke mail/full mailbox – Jeg ønsker å rydde opp i webmail og gamle eposter
Jeg har mistet mitt passord til emailen og/eller administrasjonskontoen
Jeg kommer ikke inn på mail, webmail-adressen eller min admin/webside (på ditt nettverk)
Jeg ønsker info om Spam-problemer (blokkering) og egen Spam-kontroll
Jeg ønsker flere epostadresser for min konto enn den som allerede er inkludert
Jeg ønsker informasjon om inkl. domene-mail for domenet mitt (reserverte/parkerte domener)
Jeg ønsker å abonnere på/avslutte Adatas Mailbaserte/SMS – kundebrev/kontakt
WEB SPØRSMÅL
Jeg ønsker informasjon om opplasting/publisering til min hjemmeside
Jeg får feilmelding ved (FTP-) publisering eller ser ikke websiden
Cpanel File Manager / Site Publisher (opplasting av webside) – Enkle nettside-program!
Jeg ønsker info om oppsett av WordPress for mitt domene
Viktig info vedr. feil/error, plugins, og susp. for WordPress
Jeg ønsker informasjon om ulike/siste PHP-versjoner (MultiPHP Manager)
Hvordan sjekkes stats og hvilke deler av admins cPanel funksjoner kan jeg/bør jeg benytte?
Jeg ønsker info om database (Mysql/Wordpress) og sikkerhetskopi/backup, filbaner og script
Jeg ønsker info om hvordan mitt domene kan pekes til en annen webadresse/url/ip/DNS
Mitt nettverk nekter adgang til admin, websiden, mail eller webmail-siden
Hjelp, min side kan være hacket!
Info rundt HTTPS (sikker side / grønn lås) SSL-sertifikat for mitt domene
Jeg ønsker informasjon om, eller vil at mitt domene skal sikres med DNSSEC
Jeg ønsker bytte fra en webhotell-plattform (windows=>linux el. omvendt) til en annen
Jeg har mistet mitt brukernavn/passord til FTP og/eller administrasjonskontoen
Jeg ønsker informasjon om backup og restore av filer
Jeg ønsker informasjon om admin/oversikt for brukt web (disk), trafikk (bandwidth) og
statistikk
Min side vises ikke og det står kun «Bandwidth Limit Exceeded» (for stor trafikk)
Mitt webhotell har snart nådd plass-grensen, og jeg ønsker mer plass
Jeg ønsker PRO webhotell med mer plass/trafikk, og flere Cpanel/adm-muligheter (evt. VPS)
Jeg har behov for Joomla! lisensiert support
Jeg har behov for WordPress lisensiert support
Jeg har behov for Cpanel tips, informasjon og lisensiert support
NETTSIDE – EHANDEL – SEO SPØRSMÅL
Jeg ønsker info om hvordan utvikle en hjemmeside
Jeg ønsker teknisk hjelp til hjemmesiden min
Jeg ønsker informasjon om hvordan jeg kan få hjelp til å komme på søkemaskiner på nettet
Jeg ønsker informasjon om publiseringsløsninger (lage webside uten forkunnskaper)
Jeg ønsker informasjon om nettbutikk-løsninger og kortbetaling på siden min
Jeg ønsker å sikkerhetskopiere databasen til nettbutikk/publiseringsløsningen min
DOMENEKONTO – OG ABONNEMENT SPØRSMÅL
Jeg har domene, men ønsker å aktivere/oppgradere dette til en webhotell (hjemmeside, mail osv.)
Jeg har domenereservering og ønsker aktivering for web og mailboks
Jeg ønsker informasjon om regler for eierskifte av .no-domener
Jeg ønsker å selge mitt domenenavn til noen andre
Jeg har problemer med å signere Norid egenerklæringen for NO-domener
Jeg har fått melding fra NORID om at mitt .no-domene ikke har gyldig organisasjonsnummer
Jeg ønsker informasjon om priser og abonnementskostnader hos Adata
Jeg har spørsmål vedrørende en faktura fra Adata
Jeg lurer på hvorfor abonnementsfornyelse/faktura kommer 2 mnd før abonnementet løper ut?
Jeg ønsker informasjon om kontoavslutning og evt. autorisasjonskode/auth info/epp code
Jeg ønsker å se Adatas avtale/retningslinjer/kontrakt for kunder & partnere
Jeg ønsker å motta kopi av betalt faktura eller bilagsoversikt på betalte regninger hos Adata
Jeg ønsker å endre E-faktura epostadresse og/eller SMS kontakt/mobil-nummer!
Jeg har fått ny fakturaadresse og/eller ny kontaktperson for domenet mitt!
Ingen av punktene over hjelper meg:
Før du kontakter SUPPORT: Jeg har brukt 2 minutter og gått gjennom punktene over, og ønsker hurtig tilbakemelding: support@adata.no [sms 96042166 etter 21:00].
Til toppen av siden
– SVAR PÅ SPØRSMÅLENE –
EMAILADMIN OG WEBMAIL
Til toppen av siden
Hvordan fungerer webmail online; Lage egen signatur, tilpasning, passord o.l.?
INNLOGGING: WEBMAIL-adresse: «ditt-domene.no:2096″ (ditt-domene.no/webmail/) – evt. www.adata.no/logg-inn/
Gå inn på din egen webmail: Skriv inn brukernavn (hele epostadressen) og passord i passord-boksen: Velg INNBOKS for å se innkommende email, SENDT for sendte osv. For signatur og diverse, følg info-linkene og innstillinger.
Endre passord: Enten ved innlogging via Cpanelets webhotell-admin (Mail => Change Password) eller benytt linken nede på selve webmail-innloggingen.
Hvordan opprette/endre epost i epostadministrasjonen og SPF, DKIM, DMARC?
Til toppen av siden
INNLOGGING: WEBADMIN-adresse: «ditt-domene.no:2083″ (ditt-domene.no/cpanel/) – evt. www.adata.no/logg-inn/
Ønsker du f.eks. SELV å opprette en ny epostadresse, evt. endre passord o.a., gjør du følgende: Gå inn på din egen Cpanel-administrasjon: Under EMAIL kan du opprette ny epost (Create) og evt. endre eksisterende (Manage). Gå hit for oppsett av din epost på din data/mobil: https://adata.no/eposthjelp
Mail Server: Server/tjenernavn: mail.ditt-domene.no (evt.): ns9.active-data.net el.l. (se tilsendt info)
Supported Incoming Mail Protocols: POP3, IMAP
Supported Outgoing Mail Protocols: SMTP (krever godkjenning / requires authentication)
Du får oversikt over opprettede epostadresser, som du kan slette (delete), gi nytt passord (change passw) og evt. begrense lagringsplass (change quota innenfor webkontos grense). Andre innstillinger råder vi ikke-avanserte kunder til ikke å benytte. Endre passord / auto-svar via webmail: Du kan også logge inn via webmailen «ditt-domene.no:2096» og endre passordet for din epostadresse (se da meny nede på webmail-siden).
SPF, DKIM og DMARC – Viktige innstillinger!
Uten korrekt konfigurasjon av SPF (Sender Policy Framework), DKIM (DomainKeys Identified Mail) og DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance), risikerer man at email blir fanget i spamfiltre eller ikke kommer frem til mottakerne. Og at epostadresser kan bli etterlignet/misbrukt som spam-adresser. SPF angir de servere som godkjennes å sende mail med avsenderadresse @ditt-domene.no. DMARC forteller mottaker av mail hva som skal gjøres med innkommende mail som ikke har godkjent(e) SPF / DKIM-innstillinger.
SPF/DKIM: Domenekonti med epost, kan sjekke SPF og DKIM-innstillingene via Cpanel: Logg da inn på deres Cpanel -> Mail -> Email Deliverability. Her skal Email Deliverability Status være «VALID» (gyldig). Hvis ikke, klikk Manage (repair) og aktiver disse (skal være standard aktivert).
DMARC: For å sjekke/aktivere dette, gå i ditt Cpanel og til Domains -> Zone Editor -> Manage. Sjekk om du har aktivert DMARC. Hvis ikke, velg fra knappen «Add Record» (rullemeny) og velg DMARC (Add «DMARC» record). Du får da tre valg (også hvis du ønsker å redigere/edit oppføringen):
POLICY-valg: None / Quarantine / Reject. (None er default/standard for de aller fleste).
None: All mail skal mottas uansett (p=none), Quarantine: Mistenkelig mail skal sendes i karantene/spam-mappe (p=quarantine), Reject: Mistenkelig mail skal avvises (p=reject).
Sertifikatspørsmål for min mail (evt. web). Jeg får opp advarsel vedr. (evt. ugyldig) sertifikat?
Til toppen av siden
Adata kjører godkjente sertifikater for servere. Utgående/innkommende servernavn for epostkonti: ‘ns9.active-data.net’ osv. Gå hit for oppsett av din epost og evt. SSL-info: https://adata.no/eposthjelp
Egen install av unikt domene-SSL
Til toppen av siden
Ønsker du å installere et eget og unikt SSL-sertifikat for din epost (mail.ditt-domene.no) og www-hjemmeside, kan du gjøre dette i ditt Cpanel: Logg inn i ditt Cpanel (cpanel.ditt-domene.no) og velg (under Security): «SSL/TLS WIZARD». Merk så av i listen ‘ditt-domene.no’ (inkluderer ‘www.ditt-domene.no’) – og evt. om du også ønsker å kjøpe SSL for ‘mail.ditt-domene.no’ osv. Klikk Continue/Fortsett og velg DV SSL Sertifikat (Domain validering. OV/EV er normalt for meget store firma/nettaktører, og er komplisert). Velg 1 eller 2 år og gå videre (du vil
motta noen advarsler om at ikke «alt» er sikret – bare gå videre). Du kommer da til Check Out/Kassen, og blir videresendt til Cpanel Store (legg inn kontaktinfo/betaling) og bekreft kjøpet. Du kan også la Adata gjøre dette for deg. Se: https://adata.no/ssl
Jeg mottar veldig mange mail i retur («Undeliverable» message) uten å ha sendt ut massemail/spam!
Til toppen av siden
Du er muligens hacket – eller har virus på din datamaskin eller mailklient! Du bør snarest endre passord på din epostadresse (se over hvordan du gjør dette), evt. kontakt Adata Support for å få hjelp til dette.
Hvordan får jeg laget email-alias/email forwarding og autosvar?
Til toppen av siden
Ønsker du å lage email-alias/forwarder/videresending (f.eks. videresende all email sendt til «kjersti@domene.no» videre til «kjersti.hansen@domene.no») gjør du følgende: Gå inn på din administrasjon på nettet og skriv inn ditt Master-brukernavn og passord. MAIL: Trykk på «FORWARDERS» for å legge til ny eller fjerne en videresending (alias). VIKTIG: Hvis du har en alias/forwarder, sørg for at du IKKE har samme adresse opprettet som fullverdig/vanlig epostadresse også for å unngå full mailbox.
AUTO-SVAR: Velg EMAIL og administrer Auto-responders.
Hvordan fungerer SPAM-INNSTILLINGER og blacklist/whitelist?
Til toppen av siden
VIKTIG! Ha et eget anti-spam/virus-program lokalt på din PC, og oppdater ofte! Spam-innstillinger er som regel ferdig konfigurert, og det anbefales at man ikke gjør noe drastisk uten videre. Som standard er mailserver satt til å automatisk slette spam-merket mail (Auto-Delete), slik at dette ikke kommer til din inbox. Hvis dette ikke er aktivert, gjør dette:
ADMIN: Gå til din Cpanel admin-side og velg ‘EMAIL’ => ‘Spam Filter’. Sjekk at spam og evt. auto-delete av spam er aktivert. White/Blacklisting: Blacklist er adresser som ikke skal sende mail til deg (f.eks. navn@hotmail.com, eller f.eks. *@hotmail.com for å nekte ALLE meldinger fra samtlige hotmail-konti i verden). Tilsvarende for whitelist. Anbefalt innstilling (strenghet) ca. 5.0.
Filter: Ønsker du å luke ut enkelte mailer, kan du filtrere bort ord og setninger både fra subject-felt og inne i selve mailen. Velg da fra hovedmenyen i Cpanel ‘Global Email Filters’ (hvis det skal gjelde alle mail for ditt domene). Create a Filter: Navngi filter-regelen (rules) din, og velg hvor (f.eks. i subject/emnefelt) og filter-type. F.eks. ‘equals’ for å fjerne alle mailer med eksakt subject-tekst «Enlargement pills for men» (som du skriver uten gåsetegn i feltet under). Velg Fjerne mail (Discard Message) og lagre (Create).
Det anbefales å benytte eksakte (equals) setninger, slik at du ikke fjerner legitime mailer.
HAVNER DINE SENDTE MAILS I SØPPELKURVEN HOS MOTTAKER
Til toppen av siden
Av og til kan dine sendte eposter havne i reklame / spam / nettsøppel-kurven hos mottaker. Dette kan skje pga ulike faktorer som trigger mailservere mht alt fra innhold (algoritmer) i din mail til midlertidig blokkering.
VIKTIG: Be mottaker finne mailen i mappen (f.eks. spam-mappe), og MARKERE DEN SOM «IKKE SPAM». Dette medfører at dine mails ikke havner i spam-mappen igjen!
MASSE-MAILING ER IKKE TILLATT!
Brukere og kunder har IKKE lov til å sende store mengder masse/felles-mail (spam og ulovlig markedsføring) fra epostkonti hos Adata, da dette medfører svartelisting av våre servere hos andre. Dette blir anmeldt og konti fjernet.
For å nå ut til mange mottakere samtidig, benytt egne mailtjenester som tilbyr slike tjenester, som f.eks. MailJet.com, MailChimp.com og andre!
Jeg får ikke sendt mailer ut av epostprogrammet (men mottar mail)?
Til toppen av siden
Hvis du mottar mail, men ikke får sendt ut, er det ingen feil ved mailserveren/mailtjenesten (POP & IMAP) hos Adata. Da er det problem med utgående (SMTP) i ditt epostprogram på din maskin eller mobil. Dette kan skyldes bredbånds/nettleverandørens innstillinger for utgående mail. Bruker du f.eks. Telenor som bredbåndsleverandør, har du muligens «smtp.online.no» som SMTP/utgående i ditt epostprogram (se full liste/info HER)*. SSL behøver ikke aktiveres (godkjenn evt. sertifikatvarsler, men anbefales). Sjekk derfor din bredbåndsleverandørs driftsmeldinger, eller sjekk om det har blitt endringer i leverandørens SMTP-innstillinger (SMTP-adresse må også byttes hvis du har byttet internettleverandør). Er du utenlands kan dette også endres (benytt evt. da webmail i stedet). Hos enkelte leverandører må du hake PÅ at «Min server krever godkjenning» i epostprogrammet ditt. Andre krever at denne skal være av.
*Alternativt kan du anbefalt endre SMTP-adressen til det samme som innkommende (mail.ditt-domene.no). «Min server krever godkjenning» skal da evt. være krysset på. OBS! Merk at noen få nettleverandører/mobiloperatører ikke tillater andre utgående enn sine egne smtp-adresser, eller har stengt utgående port (eks. 26, 587, 25). Be da din leverandør via deres support å åpne dette, evt. forsøk da f.eks. port 587 (Gå til innstillinger og egenskaper
for din epostkonto, velg avansert og endre serverportnumre / smtp-port). Du må altså manuelt endre smtp-adressen (eller port) hvis du kommer til dette nettverket. Sjekk dette med din bredbånds/nettleverandør. Evt. benytt webmail, som ofte er det enkleste. Enkelte (mobil)klienter har også spesielle innstillinger. Hør da med support hos din mobilleverandør og/eller din telefonioperatør.
Jeg mottar ikkemail/full mailbox – Jeg ønsker å rydde opp i webmail og gamle eposter
Til toppen av siden
Hvis en avsender får melding om at din mailbox er full, eller du ikke mottar mailer, sjekk om du har satt grensen for mail (standard er 500mb, maksgrense er 4,88GB) for liten. Etter at du får lastet ned mail fra mailserver/din konto, forsvinner som regel problemet. Slik øker/reduserer du quota (plass) for en enkelt mailadresse i din administrasjon: Gå til din administrasjon. Velg EMAIL: Du får da opp liste over eksisterende mailadresser for din webkonto. ‘Manage’ for å endre quota (og evt. passord etc.).
Hvordan rydde opp / slette gamle og uaktuelle epostmeldinger fra mailserver (webmail)?
Logg inn på ditt Cpanel og velg MAIL. Velg deretter «Manage» til høyre for epostadressen det gjelder. Deretter klikker du på «Free up Email Storage«-lenken. Her ser du bruk av epost på din mailserverplass. Klikk på «Manage» for hhv. Inbox, Sent etc. og slett f.eks. eldre enn 1 år gammel epost. Trash, Junk og Spam bør slettes helt!
VIKTIG: Husk også at mailbox/lagringsplass blir fort full hvis du heller bruker webmail, og ikke sletter mail regelmessig (inbox/sent/trash-purge) jevnlig, eller hvis du har innstillingen «la det ligge igjen kopi av mailer på mailserver» i ditt epostprogram (f.eks. Outlook, avanserte innstillinger) på egen PC/maskin.
Har du alt for mange mail plassert på webmail, last ned og lagre mail (inbox/sent) lokalt på din pc/mobil. Husk webmail-grense på 4,88GB! Evt. be Adata slette mail for deg: support@adata.no
VIKTIG: Hvis selve webhotell-plassen din er full (disk quota, sjekk HER), må du enten slette filer fra hjemmesiden/webmail, eller oppgradere til en større webhotell-type HER.
WEB & FTP/SFTP (publisering av hjemmeside)
Til toppen av siden
Du mottar informasjon om Cpanel-login, SFTP/web-publiserings brukernavn og passord sammen med annen informasjon om din webkonto, normalt pr. mail.
Login for Cpanel admin: «ditt-domene.no:2083» (ditt-domene/cpanel/) – evt. www.adata.no/logg-inn/
Hvordan får jeg lagt ut og publisert tekst og bilder på hjemmesiden min?
Til toppen av siden
Alle webhotell-kunder (SMALL-pakke og større) hos Adata har tilgjengelig og inkludert hjemmeside-program som Site Publisher og File Manager (i tillegg til FTP) uten kostnader! I Cpanel admin-panelet kan du altså enkelt lage en aktiv og proff hjemmeside (anbefales for nybegynnere). Se evt. Cpanel-support www.cpanel.net/support/
WordPress: Du kan opprette en WordPress hjemmeside GRATIS ved din Cpanel-admin Toolkit (steg-for-steg opprettelse av wp-side), eller manuell download her: WordPress. Last opp via din Cpanel FileManager eller SFTP. Informasjonsbase: www.wordpress.org/support/
– BESTILL OPPSETT: Har du ikke tid eller lyst til å sette opp løsningen selv? – Bestill assistanse her: INFO!
WordPress og problemer med Plugins
Når du mottar feilmeldinger for din wordpress-hjemmeside, skyldes dette som oftest plugins (tillegg) du har innstallert for din web. Mange plugins er dårlig programmert, og hvis de ikke er satt til auto-oppdateringer/oppdateres av deg (obligatorisk i hht vilkår), vil det oppstå feil. DERFOR: Ved feil på wordpress-siden, logg inn og deaktiver (eller slett) plugin for plugin for å se hvilken som forårsaker feilmeldingen.
Oppdater wordpress-versjonen din (også obligatorisk)! Dette kan også gi feilmeldinger ved nyere PHP-versjoner etc.
Får du ikke logget på WP direkte og slettet plugin’et her, logg inn på «File Manager» via ditt Cpanel, og endre Plugin mappen/slett under mappene: public_html –> (wordpress) –> wp-content –> plugins (slett/evt. endre navn på nyinnstallert plugin).
VIKTIG INFO OM WORDPRESS
Tips om nettsiden og FORSIDE-filen (index-filen)
Benytter du noen av de nevnte nettside-programmene over, og ikke får opp forsiden på hjemmesiden din?
Dette kan komme av at den såkalte index-filen din ikke har prioritet. Normalt vil «forside-filen» INDEX ha følgende rekkefølge: index.php, index.htm, index.html
(www.ditt-domene.no/index.php /index.htm / index.html).
Løsning: Logg inn på din File Manager i Cpanel (under ‘public_html’) og se om det ligger flere index-filer der. Fjerne den uaktuelle index-filen (eller helst kall den ene f.eks. «index.php_PAUSE» el.l.), og se om forsiden nå kommer opp (trykk refresh i nettleser). ELLER: Send en epost til support@adata.no
Hvordan får jeg valgt (nyere) PHP-versjon etter eget behov?
Til toppen av siden
Velg ulike PHP-versjoner etter eget behov ved innlogging til Cpanel/admin. Under SOFTWARE, velg ‘MultiPHP Manager’. Merk at servernes Mysql-versjon (sjekk under Server Info) og egne script kan gi oppgraderingsbehov hvis du bytter versjoner.
Jeg får feilmelding ved FTP publisering eller ser ikke websiden
Til toppen av siden
Ved feilmeldig ved overføring av webfiler, sjekk først om riktig brukernavn og passord er benyttet. Sjekk deretter om du ikke har nådd lagringsplassens grense (disk space; sjekk via din administrasjon). Ser du ikke websiden din på nett etter opplasting/publiserig, har du trolig ikke lagt filene i korrekt mappe/folder/katalog, som skal være «public_html» eler «htdocs».
FTP/SFTP-adresse for LINUX (mest benyttet på web): domene.no – FTP/SFTP-adresse for WINDOWS: www.domene.no.
OBS! Det kan også være at din forside (index-fil) har en «konkurrerende» forside-fil (f.eks. index.html i stedet for index-php). Normalt er WordPress-løsninger i index.php-formatet. For å se den nye forsiden, må du muligens slette index.html-siden via FileManager på din Cpanel-admin. Evt. kontakt support@adata.no
Cpanel File Manager / Site Publisher (opplasting av webside) – enkle nettside-program!
Til toppen av siden
Logg inn på ditt Cpanel (ditt-domene:2083, ditt-domene.no/cpanel/ eller www.adata.no/logg-inn/) – Velg File Manager (under Files) eller Site Publisher (under Domains). Her følger du enkle instruksjoner (som tekstredigering ellers). Du kan laste opp tekst, bilder osv. etter eget ønske. Trenger du hjelp til profesjonelt design/ehandel etc. for din webside av eksterne designere/byrå, se HER.
FORSIDE (index-filer) – problematikk: Benytter du noen av de nevnte nettside-programmene over, og ikke får opp forsiden på hjemmesiden din?
Dette kan komme av at den såkalte index-filen din ikke har prioritet. Normalt vil «forside-filen» INDEX ha følgende rekkefølge: index.php, index.htm, index.html
(www.ditt-domene.no/index.php /index.htm / index.html).
Løsning: Logg inn på din File Manager i Cpanel (under ‘public_html’) og se om det ligger flere index-filer der. Fjerne den uaktuelle index-filen (eller helst kall den ene f.eks. «index.php_PAUSE» el.l.), og se om forsiden nå kommer opp (trykk refresh i nettleser). ELLER: Send en epost til support@adata.no
Backup og Restore
Til toppen av siden
I utgangspunktet skal kunder selv ha ansvar for backup (eksternt/lokalt) av viktige filer (vilkår). Du kan logge inn på ditt Cpanel (ditt-domene.no/cpanel) og ta backup herfra: Velg da «Backup» (wizard) og velg ‘Full Backup’ for å laste ned i en zip-fil på egen maskin. Merk at sider m.v. du nettopp har hatt ulagret og slettet, ikke kan restores (gjenoppbygges), da de ikke har vært lagret i den vanlige rutinebackupen. Husk derfor ALLTID å lagre/sikkerhetskopiere sider du lager i web (både publiseringssystem og ordinær design). For generasjonsbackup (eldre backup), be om separat avtale. Husk også på backup av filer du har lokalt (mail/web) f.eks. til egne, eksterne harddisker eller via USB o.a.
Stats, disk og trafikk (Bandwidth)
Til toppen av siden
Logg inn via Cpanel: «ditt-domene.no/cpanel»
Stats og bandwidth; Logg inn på din Cpanel admin og velg Webalizer og Bandwidth (under Metrics). For Disk, se Disk (under Files).
Hjelp, min side kan være hacket!
Til toppen av siden
Ta straks kontakt her: teknisk@adata.no
Din side kan være HACKET hvis du får feilmelding, ikke får logget inn eller blir videresendt til en annen side. Har du CMS-sider som WordPress, Joomla!, OSCommerce eller andre løsninger, MÅ du alltid oppdatere programmene til siste og sikre versjoner. Filen «.htaccess» blir ofte endret ved hack. Endre/slett denne selv hvis mulig etter hack, og fjern samtlige filer fra ditt webområde. Ta så kontakt med Adata. Ditt webområdet blir slettet og reetablert med ny brukerinformasjon. Deretter kan du laste opp siden på nytt med siste og sikre versjon.
Bandwidth Limit Exceeded – Ekstrem trafikk mot din side (side vises ikke)
Til toppen av siden
Bandwidth-melding (trafikk har overskredet en grense på serveren) vises hvis du har mottatt evt. ekstremt stor trafikk (svært mange som besøker/logger på din hjemmeside). Siden din blir da midlertidig stengt med meldingen: «Bandwidth Limit Exceeded». Dette fordi flere tusen andre brukere og firma på serveren du ligger på i noen tilfeller kan stå i fare for å gå ned. Har du f.eks. en stor reklame-kampanje (TV, radio, aviser) eller venter ekstremt mange treff som følge av mediaomtale el.l., plikter du å gi beskjed om dette (jfr. retningslinjer). Ved vedvarende massiv trafikk som går ut over den delte web-serveren, må du bestille en egen server eller evt. VPS (INFO), slik at du får større kapasitet og plass. Viser din side denne meldingen, kontakt: teknisk@adata.no
Jeg lurer på hvorfor abonnementsfornyelse/faktura kommer 2 mnd før abonnementet løper ut?
Til toppen av siden
Som beskrevet i retningslinjene, sendes fornyelsefaktura (årsabonnement på domene, webhotell, webløsninger o.a.) med forfall opp til ca. 2 måneder før abonnementet løper ut (utløpsmåned). Dette av to årsaker: Dette gjøres for å gi kunder tid til betaling/endring av konto, adresseoppdatering el.l. – og for å hindre at man skal risikere å miste domenet sitt pga. reise, sykdom, bortkomne fakturaer eller betalingsproblem. Domenet og webtjenestene vil uansett løpe i 12 måneder og til abonnementets reelle utløpsdato. Dette gjøres også for at Adata skal ha til til å registrere fornyelser (og evt. kontoendringer eller adresseoppdateringer), samt sende påminnelser. Oppsigelse må gjøres før arbeid med faktura-utsendelse/abonnementsbetaling hos Adatas leverandører settes av (til domene-autoriterer for de ulike domenetyper), og er avtalebeskrevet med 3 mnd før utløpsmåned.