>

« TILBAKE

Support og hjelp (FAQ) for tjenester hos Adata


Ingen av punktene under hjelper meg:
Jeg har brukt 1 minutt og gått gjennom punktene under, og ønsker HURTIG TICKET BILLETT-SUPPORT (evt. sjekk status på din henvendelse): www.kunde-siden.no

Ny online-ordre hos Adata:
Domeneregistrering/flytting av domener kan ta fra 0-3 virkedager etter at betaling og evt. avtale er registrert. Informasjon med bruker-id, passord o.l. blir normalt sendt pr. mail innen 0-3 virkedager.

Lengre brudd for min web:
Sjekk din pc og oppkobling/linjeleverandør for evt. feil. Deretter se oppdateringer her: Driftsmeldinger.


MAIL SPØRSMÅL:

Jeg ønsker informasjon om oppsett av epost i mitt epostprogram (Windows Mail, Outlook..)

Jeg ønsker informasjon om bruk av webmail og webmail-adressen

Jeg får opp spørsmål om (ugyldig) sertifikatet for min mailserver

Jeg mottar veldig mange mail i retur ("Undeliverable" message) uten å ha sendt ut spam!

Jeg ønsker informasjon om oppsett av flere epostadresser, endring av passord og mailkonto-plass

Jeg ønsker informasjon om oppsett/admin av mail-forwarding/videresending og auto-svar

Jeg får ikke sendt mail ut av epostprogrammet på min maskin (men får mottatt mail)

Jeg mottar ikke mail/har fått melding om full mailbox ("Mailbox quota exceeded") for min epostadresse

Jeg har mistet mitt passord til emailen og/eller administrasjonskontoen

Jeg kommer ikke inn på mail, webmail-adressen eller min admin/webside (på ditt nettverk)

Jeg ønsker info om hvordan jeg tilpasser Spam-kontroll på min mailadmin

Jeg ønsker flere epostadresser for min konto enn den som allerede er inkludert

Jeg ønsker informasjon om inkl. domene-mail for domenet mitt (reserverte/parkerte domener)

Jeg ønsker å abonnere på/si opp Adatas mailbaserte kunde-nyhetsbrev


WEB SPØRSMÅL:

Jeg ønsker informasjon om opplasting/publisering av stoff (FTP) til min hjemmeside

Jeg får feilmelding ved (FTP-)publisering eller ser ikke websiden på nettet etter overføring

Hvordan benytter jeg Cpanel FileManager-hjemmesideprogrammet (opplasting av webfiler)?

Hvordan sjekkes stats og hvilke deler av admins cPanel funksjoner kan jeg/bør jeg benytte?

Jeg ønsker info om database (Mysql/Wordpress) og sikkerhetskopi/backup, filbaner og script

Jeg ønsker informasjon om Frontpage Extensions

Jeg ønsker info om hvordan mitt domene kan pekes til en annen webadresse/url/ip/DNS

Mitt nettverk nekter adgang til admin, websiden, mail eller webmail-siden

Hjelp, min side kan være hacket!

Jeg ønsker informasjon om eller vil at mitt domene skal sikres med DNSSEC

Jeg ønsker bytte fra en webhotell-plattform (windows=>linux el. omvendt) til en annen

Jeg har mistet mitt brukernavn/passord til FTP og/eller administrasjonskontoen

Jeg ønsker informasjon om backup og restore av filer

Jeg ønsker informasjon om admin/oversikt for brukt web (disk), trafikk (bandwidth) og statistikk

Min side vises ikke og det står kun "Bandwidth Limit Exceeded" (for stor trafikk)

Min webhotell-plass har snart nådd plass-grensen, og jeg ønsker mer plass

Jeg ønsker PRO webhotell med mer plass/trafikk, og flere Cpanel/adm-muligheter (evt. VPS)

Jeg har behov for Joomla! lisensiert support

Jeg har behov for Wordpress lisensiert support

Jeg har behov for Fantastico lisensiert support

Jeg har behov for Cpanel WHM/vps-informasjon og lisensiert support


DESIGN AV HJEMMESIDE, E-HANDEL SPØRSMÅL:

Jeg ønsker informasjon om hvordan jeg kan få hjelp til å designe min hjemmeside

Jeg ønsker hjelp til gjestebok, kontaktskjema (formmail), teller osv. på hjemmesiden

Jeg ønsker informasjon om hvordan jeg kan få hjelp til å komme på søkemaskiner på nettet

Jeg ønsker informasjon om inkl. blogg/foto/video (webnettverk-konto) for min webkonto

Jeg ønsker informasjon om publiseringsløsninger (lage webside uten forkunnskaper)

Jeg ønsker informasjon om nettbutikk-løsninger og kortbetaling på siden min

Jeg ønsker å sikkerhetskopiere databasen til nettbutikk/publiseringsløsningen min

Jeg ønsker oppdaterte manualer til nettbutikk/publiseringsløsningen min


DOMENE - OG ABONNEMENT SPØRSMÅL:

Jeg har domene hos Adata, men ønsker å aktivere/oppgradere dette til en hjemmeside inkl. FTP, mail osv.

Jeg har domenereservering og ønsker aktivering for web og mailboks

Jeg ønsker informasjon om regler for eierskifte av .no-domener

Jeg har problemer med å signere Norid egenerklæringen for NO-domener

Jeg har fått melding fra NORID om at mitt .no-domene ikke har GYLDIG ORGANISASJONSNUMMER

Jeg ønsker informasjon om priser og abonnementskostnader hos Adata

Jeg har spørsmål vedrørende en faktura fra Adata

Jeg lurer på hvorfor abonnementsfornyelse/faktura kommer 2 mnd før abonnementet løper ut?

Jeg ønsker informasjon om kontoavslutning og evt. autorisasjonskode/auth info/epp code

Jeg ønsker informasjon om Adatas avtale/retningslinjer/kontrakt for kunder & partnere

Jeg ønsker å motta kopi av betalt faktura eller bilagsoversikt på betalte regninger hos Adata

Jeg ønsker å motta fremtidige fakturaer pr. email (mail/PDF) uten eksp.gebyr (husk å angi domenenavn!)

Jeg har fått ny fakturaadresse og/eller ny epostadresse


Ingen av punktene over hjelper meg:

Jeg har brukt 1 minutt og gått gjennom punktene over, og ønsker HURTIG TICKET BILLETT-SUPPORT (evt. sjekk status på din henvendelse): www.kunde-siden.no

<<Tilbake til toppen av siden



---------------------------------------------------------------------------


- SVAR PÅ SPØRSMÅLENE -

EMAILADMIN OG WEBMAIL     <<Tilbake

Hvordan fungerer webmail online; Lage egen signatur, tilpasning, passord o.l.?
INNLOGGING: WEBMAIL-adresse (linux): "http://webmail.ditt-domene.no" (velg f.eks. Roundcube).

Gå inn på din egen webmail: Skriv inn brukernavn (hele epostadressen) og passord i passord-boksen: Velg INNBOKS for å se innkommende email, SENDT for sendte osv. For signatur og diverse, følg info-linkene og innstillinger. Endre passord: Enten ved innlogging via Cpanelets webhotell-admin (Mail => Change Password) eller benytt linken nede på selve webmail-innloggingen.

Hvordan setter jeg opp NYE emailadresser i epostadministrasjonen min (evt. slette/endre)?    <<Tilbake
INNLOGGING: WEBADMIN-adresse (linux): "http://cpanel.ditt-domene.no"

Ønsker du f.eks. SELV å opprette en ny epostadresse, evt. endre navn på emailen (f.eks. endre fra "post@domene.no" til "kari@domene.no") gjør du følgende:
1. Gå inn på din egen administrasjon: Skriv inn ADMIN-brukernavn og ADMIN-passord.
2. Velg MAIL etter innlogging. Trykk deretter på EMAIL ACCOUNTS eller ADD/REMOVE ACCOUNTS.
3. Trykk på ADD ACCOUNT for å opprette en ny epostadresse: Skriv da ønsket navn (f.eks. fornavn.etternavn foran "@"-tegnet. Husk å unngå æøå-tegn og mellomrom (punktum, understrek eller bindestrek er tillatt).

Gå hit for oppsett av din epost:
http://www.adata.no/eposthjelp

BRUKERNAVN: Mail Server Username: post@ditt-domene.no
Mail Server:
(uten ssl): mail.ditt-domene.no
(med ssl): act3.active-data.com / act2.active-data.com / ns9.active-data.net el.l. (se tilsendt info)

Supported Incoming Mail Protocols: POP3, IMAP
Supported Outgoing Mail Protocols: SMTP (krever godkjenning / requires authentication)


Du får oversikt over opprettede epostadresser, som du kan slette (delete), gi nytt passord (change passw) og evt. begrense lagringsplass (change quota innenfor webkontos grense). Andre innstillinger råder vi ikke-avanserte kunder til ikke å benytte!
Endre passord / auto-svar via webmail: Du kan også logge inn via "http://webmail.ditt-domene.no" og endre passordet for din epostadresse (se da meny nede på webmail-siden).


Sertifikatspørsmål for min mail (evt. web): Jeg får opp advarsel vedr. (evt. ugyldig) sertifikat?    <<Tilbake
Adata kjører godkjente sertifikater for servere. Men det er ofte ikke alle sertifikater som er oppdatert/forhåndsgodkjente eller forhåndsinnstallerte i diverse applikasjoner. Dette betyr ikke at konkurrerende sertifikattilbydere og tjenester er usikre eller ugyldige (evt. oppdatering av destinasjon/dato kan ta noen dager ved fornyelser av sertifikater).
Husk imidlertid at hvis slike advarsler kommer opp ved surfing eller andre tjenester som IKKE er knyttet til servere som 'active-data.net', 'active-data.com' eller 'active-data.no', vær sikker på at du har sjekket url'en (i nettleseren) og at du har kommet til siden via en sikker og velkjent link.
Gå hit for oppsett av din epost: http://www.adata.no/eposthjelp

Jeg mottar veldig mange mail i retur ("Undeliverable" message) uten å ha sendt ut massemail/spam!    <<Tilbake
Du er muligens hacket - eller har virus på din datamaskin eller mailklient! Du bør snarest endre passord på din epostadresse (se over hvordan du gjør dette), evt. kontakt Adata Support for å få hjelp til dette.
 
Hvordan får jeg laget email-alias/email forwarding og autosvar?    <<Tilbake
Ønsker du å lage email-alias/forwarder/videresending (f.eks. videresende all email sendt til "kjersti@domene.no" videre til "kjersti.hansen@domene.no") gjør du følgende: Gå inn på din administrasjon på nettet og skriv inn ditt Master-brukernavn og passord. MAIL: Trykk på "FORWARDERS" for å legge til ny eller fjerne en videresending (alias). VIKTIG: Hvis du har en alias/forwarder, sørg for at du IKKE har samme adresse opprettet som fullverdig/vanlig epostadresse også for å unngå full mailbox.
AUTO-SVAR: Bør ikke benyttes uten absolutt behov pga. spam. Velg MAIL-ikonet => Velg "Auto-responders" og velg epostadresse/skriv inn beskjed.
 
Hvordan fungerer SPAM-INNSTILLINGER?    <<Tilbake
HUSK: Ha et eget anti-spam/virus-program lokalt på din PC, og oppdater ofte!
Spam-innstillinger er som regel ferdig konfigurert, og det anbefales at man ikke gjør noe drastisk uten videre. Som standard er mailserver satt til å automatisk slette spam-merket mail (Auto-Delete), slik at dette ikke kommer til din inbox. Hvis dette ikke er aktivert, gjør dette:
ADMIN: Gå til din Cpanel admin-side og velg SpamAssassin. Her får du oversikt over strenghet og eventuell white/blacklisting: For å tilpasse SPAM, Velg 'Apache SpamAssassin'. Sjekk at auto-delete av spam er aktivert. Blacklist er adresser som ikke skal sende mail til deg (f.eks. navn@hotmail.com, eller f.eks. *@hotmail.com for å nekte ALLE meldinger fra samtlige hotmail-konti i verden). Tilsvarende for whitelist. Anbefalt innstilling (strenghet) ca. 5.0.
FILTER: Ønsker du å luke ut enkelte mailer, kan du filtrere bort ord og setninger både fra subject-felt og inne i selve mailen. Velg da fra hovedmenyen i Cpanel 'Global Email Filters' (hvis det skal gjelde alle mail for ditt domene). Create a Filter: Navngi filter-regelen (rules) din, og velg hvor (f.eks. i subject/emnefelt) og filter-type. F.eks. 'equals' for å fjerne alle mailer med eksakt subject-tekst "Enlargement pills for men" (som du skriver uten gåsetegn i feltet under). Velg Fjerne mail (Discard Message) og lagre (Create). Det anbefales å benytte eksakte (equals) setninger, slik at du ikke fjerner legitime mailer.

Jeg får ikke sendt mailer ut av epostprogrammet (men mottar mail)?    <<Tilbake
Hvis du mottar mail, men ikke får sendt ut, er det ingen feil ved mailserveren/mailtjenesten (POP & IMAP) hos Adata. Da er det problem med utgående (SMTP) i ditt epostprogram på din maskin eller mobil. Dette kan skyldes bredbånds/nettleverandørens innstillinger for utgående mail. Bruker du f.eks. Telenor som bredbåndsleverandør, har du muligens "smtp.online.no" som SMTP/utgående i ditt epostprogram (se full liste/info HER)*. SSL behøver ikke aktiveres (godkjenn evt. sertifikatvarsler). Sjekk derfor din bredbåndsleverandørs driftsmeldinger, eller sjekk om det har blitt endringer i leverandørens SMTP-innstillinger (SMTP-adresse må også byttes hvis du har byttet internettleverandør). Er du utenlands kan dette også endres (benytt evt. da webmail i stedet). Hos enkelte leverandører må du hake PÅ at "Min server krever godkjenning" i epostprogrammet ditt. Andre krever at denne skal være av.
*Alternativt kan du anbefalt endre SMTP-adressen til det samme som innkommende (mail.ditt-domene.no). "Min server krever godkjenning" skal da evt. være krysset på.
OBS! Merk at noen få nettleverandører/mobiloperatører ikke tillater andre utgående enn sine egne smtp-adresser, eller har stengt utgående port (eks. 26, 587, 25). Be da din leverandør via deres support å åpne dette, evt. forsøk da f.eks. port 587 (Gå til innstillinger og egenskaper for din epostkonto, velg avansert og endre serverportnumre / smtp-port). Du må altså manuelt endre smtp-adressen (eller port) hvis du kommer til dette nettverket. Sjekk dette med din bredbånds/nettleverandør. Evt. benytt webmail, som ofte er det enkleste. Enkelte (mobil)klienter har også spesielle innstillinger. Hør da med support hos din mobilleverandør og/eller din telefonioperatør.

Jeg mottar ikke mail / mottatt melding om full mailbox (Mailbox quota exceeded) for min epostadresse?    <<Tilbake
Hvis en avsender får melding om at din mailbox er full, eller du ikke mottar mailer, sjekk om du har satt grensen for mail (f.eks. 100-250mb) for liten. Etter at du får lastet ned mail fra mailserver/din konto, forsvinner som regel problemet. Slik øker/reduserer du quota (plass) for en enkelt mailadresse i din administrasjon: Gå til din administrasjon. Velg MAIL-ikon og velg "Add/remove.."-linken. Du får da opp liste over eksisterende mailadresser for din webkonto. Trykk på knappen "quota" (plass), og skriv inn ønsket grense, f.eks. 500 (for 500mb).

VIKTIG: Husk også at mailbox/lagringsplass blir fort full hvis du heller bruker webmail, og ikke sletter mail regelmessig (inbox/sent/trash-purge) jevnlig, eller hvis du har innstillingen "la det ligge igjen kopi av mailer på mailserver" i ditt epostprogram (f.eks. Outlook, avanserte innstillinger) på egen PC/maskin.
VIKTIG: Hvis selve webhotell-plassen din er full (disk quota, sjekk HER), må du enten slette filer fra hjemmesiden/webmail, eller oppgradere til en større webhotell-type HER.

WEB & FTP (publisering av hjemmeside)    <<Tilbake

Hvordan får jeg brukernavn og passord for min FTP-konto?
Du mottar informasjon om FTP/web-publiserings brukernavn og passord sammen med annen informasjon om din webkonto, normalt pr. mail.

Hvordan får jeg lagt ut stoff på sidene mine med FTP/web-publiseringsverktøy?    <<Tilbake
FTP: Fil Transport Protokoll - Et enkelt program du kan laste ned bl.a. på www.ipswitch.com eller www.cuteftp.com. FTP-program er svært enkle, og åpner ganske enkelt et programvindu hvor du på ett vindu har din egen PC med samtlige filer lagret her, og et annet vindu hvor du legger ut stoff til den webplassen du leier på vår server. Du blir først spurt om navn (valgfritt), FTP-adresse (ditt-domene.no eller www.ditt-domene.no), brukernavn og passord (utlevert av Adata). HUSK: Alle web-filer legges i katalogen public_html eller htdocs hvis ikke annet spesifiseres! FTP-adresse for LINUX (mest benyttet på web): domene.no - FTP-adresse for WINDOWS: www.domene.no.

Publiseringsprogram: Et enkelt webdesignprogram (HTML) hvor du samtidig kan publisere direkte fra hovedprogrammet (eller via ditt FTP-program): Du åpner dine nyskapte nettsider fra f.eks. "Mine dokumenter"/"Webområder" og velger "Publiser" fra "Fil"-menyen. Du får opp et vindu hvor du taster inn FTP-adressen LINUX (ftp://)ditt-domene.no
(/public_html) eller WINDOWS (ftp://)www.ditt-domene.no (/htdocs), brukernavn og passord. Paranteser betyr at enkelte program skal/skal ikke ha dette med.

HUSK: Forsiden til dine websider kaller du index.html (el. index.htm, index.html el.l. gyldig filnavn)! Husk også å bruke gyldige web-navn på dine filer. (det tilrådes sterkt ikke å bruke æ, ø, å, mellomrom eller punktum innbakt i navnene). Bilder: Formater som f.eks. .jpg, .jpeg, .png, .bmp, .gif. Oppløsning behøver ikke være mer enn 72 punkter pr. tomme (72 pixels/inch).
 
Hvordan får jeg lagt ut stoff med Frontpage Extensions?    <<Tilbake
Extensions/Tillegg (fases ut): Et alternativt ekstra-program for Frontpage (med http-publisering i stedet for ftp), med en del
tilleggsfunksjoner. Åpent for tiden på linux (Microsoft har sluttet auto-oppdateringer), men fjernet fra Adatas eget Windowsserver-tilbud. For problem/heng på linux, gå til administrasjonen og velg Frontpage Ext-ikonet. Velg deretter "Clean up"-knappen (evt. først "Uninstall" og deretter "Install" igjen). Lisensiert programvare! For ytterligere lisensiert support fra Microsoft: Support: http://www.microsoft.no

Jeg får feilmelding ved (FTP-)publisering eller ser ikke websiden på nettet etter overføring    <<Tilbake
Ved feilmeldig ved overføring av webfiler, sjekk først om riktig brukernavn og passord er benyttet. Sjekk deretter om du ikke har nådd lagringsplassens grense (disk space; sjekk via din administrasjon). Ser du ikke websiden din på nett etter opplasting/publiserig, har du trolig ikke lagt filene i korrekt mappe/folder/katalog, som skal være "public_html" eler "htdocs". FTP-adresse for LINUX (mest benyttet på web): domene.no - FTP-adresse for WINDOWS: www.domene.no.

Hvordan benytter jeg Cpanel FileManager-hjemmesideprogrammet (opplasting av webfiler)?    <<Tilbake
Du kan både redigere og laste opp nytt stoff til din hjemmeside via din administrasjon på nettet: Logg inn på din Cpanel-administrasjon (cpanel.ditt-domene.no) og velg "File Manager". Ved spørsmål, velg standard-alternativet Web/Root/Public_html og gå videre (Velg mappe-symbolet foran "public_html" - hvor webfiler skal legges). Du kommer ved innlogging til området hvor din hjemmeside ligger/skal ligge. Du kan lage en ny fil (side) ved å klikke på "NEW FILE" fra menyen. Forsiden må du kalle "index.html" (sørg for at den ligger under mappen "public_html", hvor hjemmesiden skal ligge). Husk at sider på nett må ende på ".html" (sidenavn.html). Marker deretter filen i fil-listen, og klikk på "HTML-editor" for å lage siden med ordinær editor/tekstbehandling (klikk på "Edit" hvis du får diverse spørsmål og fortsett). For å lage flere sider følger du samme fremgangsmåte.
Når du skal endre en allerede eksisterende side, logger du inn på samme måte. Når du ser den aktuelle siden du skal endre, marker den med musepila og trykk på knappen "HTML-editor" øverst (klikk på "Edit" hvis du får diverse spørsmål og fortsett). Her kan du endre på hjemmesidens innhold med ordinær editor-behandling. VIKTIG: Hvis andre har laget siden eller den har spesielle programmer, må endring gjøres på egen risiko! Hør evt. med din webdesigner.
For å laste opp (upload) tekst og bilder til websiden fra egen datamaskin, trykk på "Upload-ikon/Upload file(s)", og du kan laste opp/hente (upload) filer fra din egen datamaskin og legge dem inn på ditt webområde. For å lage en side på din egen datamaskin, benytt et passende program. Har du ikke et webdesign-program, kan du også benytte f.eks. et vanlig tekstredigeringsprogram (OpenOffice writer, Word etc.), men husk å lagre dokumentet/filen som ".HTML" (eller HTM) (altså .html til slutt i filnavnet). Bilder plassert i dokumentet (JPG eller andre webformat) må også lastes opp for å bli synlige på din hjemmeside på nettet. Bilder laster du opp slik: Åpne mappen "Images" i editoren. Velg "Upload" og last opp bilder til denne mappen. For å benytte bildene, gå tilbake til den siden bildet skal ligge (f.eks. index.html), og velg "Insert Image". Merk: Forsiden (første/hovedsiden) må du altså kalle "index.html". FOR MANUAL: Klikk her.
Trenger du hjelp til profesjonelt design av din webside, se HER.

BACKUP OG RESTORE     <<Tilbake
Det utføres backup av filer hos Adata. I utgangspunktet skal kunder selv ha ansvar for backup (eksternt/lokalt) av viktige filer. Du kan logge inn på ditt Cpanel (cpanel.ditt-domene.no) og ta backup herfra: Velg da "Backup" (wizard) og velg 'Full Backup' for å backe' opp alt i en zip-fil på egen maskin. Her kan du også restore' (legge inn en backup) med en eldre backup. Merk at sider m.v. du nettopp har hatt ulagret og slettet, ikke kan restores (gjenoppbygges) fra Adata, da de ikke har vært backup'et/lagret i den vanlige rutinebackupen. Husk derfor ALLTID å lagre/sikkerhetskopiere sider du lager i web (både publiseringssystem og ordinær design). For generasjonsbackup (eldre backup), be om avtale her. Det er en avgift på restore (gårsdagens web), da det er knyttet en del arbeid med å hente tilbake filer og konti fra andre datasentre (eksterne backuprutiner). For restore: teknisk@adata.no. Husk også på backup av filer du har lokalt (mail/web) f.eks. til eksterne harddisker eller via USB o.a.

ADMIN FOR STATISTIKK, WEB (disk) OG TRAFIKK (Bandwidth)
   <<Tilbake
WEBADMIN-adresse (linux): "http://cpanel.ditt-domene.no"

Hvordan får jeg sjekket besøksstatistikk på min hjemmeside?
Logg inn på din administrasjon på nettet (avhengig av type server din konto ligger på kan det være ulike stats tjenester): Velg bl.a. under "Logs" eller ikonet "Web/FTP Stats" og velg f.eks. "Awstats". Du får da mulighet til å se antall besøkende siste måned (hittil). "Unique Visitors" = Unike besøkende, dvs. tellet en gang selv om besøkeren har vært innom siden flere ganger i løpet av døgnet. "Number of visits" tar med alle total-besøk uansett om det kommer fra samme person. "Pages" og "Hits" refererer hhv. til antall sider besøkt og totale treff (inkl. sidetreffene) i perioden. I tillegg til denne oversikten (Summary) kan man få grafisk oversikt over oppbrekking av måneder, dager, tidspunkt på døgnet, mest populære sider, referrers (hvor besøkende har kommet fra), hvilke søkemaskiner, hvilke søkeord, hvilke nettlesere etc. besøkende har benyttet.

Hvordan får jeg sjekket hvor mye plass (disk usage) jeg har brukt på mitt webhotell?    <<Tilbake
Logg inn på din administrasjon på nettet: Se på kolonnen til venstre under "General Account Information" og gå ned til "Disk usage" (brukt lagringsplass). Her ser du hvor mye plass du har brukt totalt (web/scripts/mail etc). Litt under kan du se hvor mye du har igjen ("Disk space available"). Merk at eldre pakker kan måtte oppgraderes til nyere plass-pakker. Enkelte konti er også delt opp mht. bolker (web/mail). Kontakt teknisk@adata.no for evt. justering. Husk også at du kan fjerne mye brukt diskplass ved f.eks. å fjerne unødige mailer og unødig tunge webfiler (video, audio osv.) på hjemmesiden. Evt. øk din konto HER

Hvordan får jeg sjekket hvor mye trafikk (bandwidth) jeg har brukt denne måneden?    <<Tilbake
Logg inn på din administrasjon på nettet: Se på kolonnen til venstre under "General Account Information" og gå ned til "Bandwidth usage current month". Trafikk er i utgangspunktet fri, men ved ekstrem belastning (jfr. retningslinjer) kan enkelte konti påvirke andre kundekonti på en slik måte at den må justeres (se under).
 
Hjelp, min side kan være hacket!    <<Tilbake
Ta straks kontakt her: teknisk@adata.no
Din side kan være HACKET hvis du får feilmelding, ikke får logget inn eller blir videresendt til en annen side. Har du CMS-sider som Wordpress, Joomla!, OSCommerce eller andre løsninger, MÅ du alltid oppdatere programmene til siste og sikre versjoner. Filen ".htaccess" blir ofte endret ved hack. Endre/slett denne selv hvis mulig etter hack, og fjern samtlige filer fra ditt webområde. Ta så kontakt med Adata. Ditt webområdet blir slettet og reetablert med ny brukerinformasjon. Deretter kan du laste opp siden på nytt med siste og sikre versjon.

Bandwidth Limit Exceeded - Ekstrem trafikk mot din side (side vises ikke)    <<Tilbake
Bandwidth-melding (trafikk har overskredet en grense på serveren) vises hvis du har mottatt evt. ekstremt stor trafikk (svært mange som besøker/logger på din hjemmeside). Siden din blir da midlertidig stengt med meldingen: "Bandwidth Limit Exceeded". Dette fordi flere tusen andre brukere og firma på serveren du ligger på i noen tilfeller kan stå i fare for å gå ned. Har du f.eks. en stor reklame-kampanje (TV, radio, aviser) eller venter ekstremt mange treff som følge av mediaomtale el.l., plikter du å gi beskjed om dette (jfr. retningslinjer). Ved vedvarende massiv trafikk som går ut over den delte web-serveren, må du bestille en egen server eller evt. VPS (INFO), slik at du får større kapasitet og plass. Viser din side denne meldingen, kontakt: teknisk@adata.no

VIKTIG: Andre funksjoner og ikoner enn de omtalte her fra cPanel administrasjonen bør IKKE benyttes av ukyndige. Lisensiert info HER

Jeg lurer på hvorfor abonnementsfornyelse/faktura kommer 2 mnd før abonnementet løper ut?    <<Tilbake
Som beskrevet i retningslinjene, sendes fornyelsefaktura (årsabonnement på domene, webhotell, webløsninger o.a.) med forfall opp til ca. 2 måneder før abonnementet løper ut (utløpsmåned). Dette av to årsaker: Dette gjøres for å gi kunder tid til betaling/endring av konto, adresseoppdatering el.l. - og for å hindre at man skal risikere å miste domenet sitt pga. reise, sykdom, bortkomne fakturaer eller betalingsproblem. Domenet og webtjenestene vil uansett løpe i 12 måneder og til abonnementets reelle utløpsdato. Dette gjøres også for at Adata skal ha til til å registrere fornyelser (og evt. kontoendringer eller adresseoppdateringer), samt sende påminnelser. Oppsigelse må gjøres før arbeid med faktura-utsendelse/abonnementsbetaling hos Adatas leverandører settes av (til domene-autoriterer for de ulike domenetyper), og er avtalebeskrevet med 3 mnd før utløpsmåned.

<<Tilbake til toppen av siden